måndag 2 november 2015

Örgryte skytteförening

Det har hänt en del sen förra inlägget, jag har länge skjutit luftgevär men har aldrig riktigt hittat någon plats att skjuta på.
Jag har hållit till på Partille pistolskytteklubbs bana och den ligger inte så bra till med tanke på väskor med gevär och skjutstöd mm och att det är en lång skogsbacke upp till banan samt att det spärras av ibland för hästhage.

Jag har länge tänkt att kontakta Kvibergs luftgevärsskytte men dom håller ju på inomhus på 10 meter och det är ju något man håller på med över vintern.
Jag vill ju helst skjuta upp till 50 meter och då blir det genast lite svårare att hitta någonstans att skjuta på.

25 Juni i år tog jag kontakt med Örgryte skytteförening efter litet snack på luftvapen.info angående Högsbo skytteförening och att dom skulle lägga ner plus att det skulle bli längre för mig att ta mig dit.
Så, jag skrev några ord till Örgryte:

Hej, vi är ett glatt gäng som önskar skytte med luftgevär på 25-100 meter och undrar om man kan åka till er bana vid Delsjön
och skjuta?
Blir givetvis medlem om detta behövs.
Anledningen till frågan är också att folk som skjuter med luftgevär i Göteborg har ingenstans att skjuta på då det lätt kan
uppfattas som riktiga vapen för den otränade och ringa Polisen.
Hur ser ni på detta med luftgevärsskytte ?
Onsala skytteklubb är den närmaste bana för oss skyttar med luftvapen, men har man ingen bil så är detta inget alternativ
samt att en bana så nära stan som eran skulle få fart på luftskyttet i Göteborg.
Mvh  
 
Och tre dagar senare fick jag svar på mitt mail:


Hej Patrik.

Förstår att det blir enklare och mindre uppseendeväckande att vara på en skjutbana.
Vi har banor och kulfång för olika skjutavstånd.

Har ni lust att komma upp och titta på banan, så kan vi komma överens om en tid.

Hälsningar
Ordförande
 
 Yes... Äntligen, vårat problem var löst, vi kan skjuta på en riktig skjutbana.....

Tog upp detta på forumet med alla gubbarna och jag tror att det flesta var riktigt glada över svaret vi fick.

Den 10:de Juli bestämde vi träff med ordförande för klubben och vi fick en rundvandring ute på banorna och alla var nog riktigt nöjda.
 
 
Så här såg 300 meters banan ut när vi besökte anläggningen, ganska vildvuxen ned högt gräs.

 Men det ordnade vi till med någon arbetsdag.
 

 I skrivande stund så är vi ca 14 medlemmar och det droppar in fler sköna gubbar.

Detta var en liten solskenshistoria i luftvapnets tecken.

Mer om klubben kommer senare.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar