måndag 23 december 2013

Bullpup projekt, Bam mod 50


Projekt 2013 Bullpup

I våras köpte jag mig ett Bam mod 50 i kaliber 22 som ett projektarbete under min fritid, tänkte i banorna Bullpup.



Det blev ändring av planerna och bössan såldes senare.
Men nu i höstas så kunde jag inte motstå frästelsen att köpa mig ett nytt av en forumsmedlem då i kaliber 20 och 4,5mm
20 pipan sålde jag senare för det är inget jag är förtjust i då det är svårt med att få tag på ammunition förutom att beställa från nätet.

4,5mm pipan monterades och en mekanism för avtrycket gjordes.
Det blev för klent så jag fick fixa till en svetspinne som axel som också delade sig på hälften för att inte vara i vägen för stockskruven.

Just stocken ville jag ha tung och lite klumpig så jag hittade ett fint exemplar på google som jag skulle ha som mall under mitt bygge.

En bokplanka från ett tidigare projekt fanns hemma och det var bara att skissa upp hur jag ville ha den.

Under arbetet med stocken gick sticksågen fel och det blev genast ändringar på utseendet.



En bit taek limmades längst ner på greppet för att få en finare look.

Fick hjälp på jobbet med ett nytt laddhandtag som kan tagas bort och byta till orginalet när som.


Spår för kikariktet fick jag köpa av en vänlig forumsmedlem, det passade mycket bra till detta ändamål.

En bipod/handtag från ytterligare en forumsvän kunde användas till ett smidigt stöd för bänkskytte som denna är byggdför.

Ett tältrör har kapats och slipats samt målats för att träs på pipan, passar mycket bra mellan tuben och dovetrail för siktet.

Slipning av stocken gjordes i flera etapper och med en mutad fru gick det mycket bra, vet ej vad som gjorde att hon gick med på detta projekt.

Jag tänkte att detta skulle bli något åt h-vete märkbar stock med pusselbitar ingraverade, lite ovanligt men mycket snyggt.



Det blev inte det lättaste att rista in med Dremeln så pusselbitarna blev kantiga och inte rundade och snygga samt att det blev för mörk bets.

Jag beslutade mig för att slipa ner stocken igen för att få den blank igen och betsade tunnt så trät syntes lite bättre.

Nu är jag mycket nöjd med resultatet och stocken är betsad och oljad och vinterns projekt är avslutat.

I morgon är det Jul afton och jag önskar alla luftskyttar en riktigt God Jul & Gott Nytt År



1 kommentar:

  1. Finns inget bättre än att slutföra ett sen länge påtänkt projekt, grattis:)

    SvaraRadera